Hanne Røisings blogg

oktober 24, 2006

Rapport om læringsteknologi i norsk høgre utdanning – negativt fokus på LMS?!

Filed under: IKT og læring — by hanner @ 9:09 am

Mine innspill til statusundersøkelsen og forslagene i rapporten

Rapporten Læringsteknologi i norsk høgre utdanning – En statusbeskrivelse og drøfting av behov for fellestiltak og erfaringsutveksling er utarbeidet av Norgesuniversitet ligger nå til høring.

Rapporten ligger her:
(http://norgesuniversitetet.no/filearchive/laringsteknologi.pdf)

Høringsbrevet ligger her:
http://norgesuniversitetet.no/filearchive/laringsteknologi-horingsbrev.pdf

De samlede innspill til rapporten skal danne grunnlag for samarbeidstiltak, råd til departementet, føringer for bruk av Norgesuniversitetets prosjektmidler eller nærmere utredninger. Det er tre punkter det ønskes innspill på. Mitt innspill omhandler punkt a) Se for øvrig blogg av 14. november 2006.

a) Er rapportens beskrivelse av dagens situasjon og aktiviteter riktig? 

Som ansatt ved Høgskolen i Østfold er det disse opplysningene jeg kjenner best til å korrigere. De andre opplysningene har jeg mindre forutsetninger for å vurdere, men i hovedsak synes det meste av det som fremkommer riktig.
Et par generelle kommentarer til statusbeskrivelsene…. 
I rapporten ser det ut som om det tas sikte på å vise bredden i LMS-bruk i universitets- og høgskoles-sektoren (HS-sektoren).  Bredde synliggjøres ved tre kategorier: Kommersielle læringsplattformer, egenutviklede læringsverktøy og tilpasning av læringsplattformer basert på åpen kildekode.

Tidlig i rapporten kommer det klart til uttrykk at  Norgsuniversitetet stiller seg skeptiske til de kommersielle læringsplattformene – noe jeg mener bekreftes videre gjennom hele rapporten.  I forhold til de løsningene som ikke er kommersielle, gis det begrunnelser for hvorfor aktørene har valgt disse løsningene, mens i forhold til de som har valgt kommersielle løsninger gis det ikke begrunnelser for hvorfor aktørene ønsket dette.  Student-tilfredshet for ikke-kommersielle løsninger trekkes også fram (f.eks studentene som bruker Moodle), mens dette ikke er berøres i forhold til de kommersielle løsningene.  Det som kommenteres i forholdt il kommersielle løsninger er også i hovedsak negative vurderinger (LMS-enes hegemoni, de sementerer gammel pedgogikk, arkitekturen er lukket osv.) Her kunne bildet med fordel vært langt mer nyansert. Det er ikke bare læringsplattformen det kommer an på, men også hvordan læringsplattformen anvendes!

Dermed blir fremstillingene i rapporten skjeve. Det burde jo være interessant å finne begrunnelser for at alle høyere utdanningsinstitusjoner i landet i dag tilbyr minst ett LMS til sine studenter, og langt de fleste har valgt kommersielle løsninger.
Et par kommentarer fra faktaopplysninger om høgskolen i Østfold
Det medfører riktighet at en viktig begrunnelse for å velge Blackboard framfor fronter var økonomiske. Beløpet var for øvrig så vidt jeg kjenner til 1/3 av prisen i forhold til Fronter – og ikke 10%

Ved en av avdelingene har læringsplattformen blitt fullt implementert, i den betydning at LMS-et benyttes ved nær sagt alle studier gjennom hele studieforløpet.  Erfaringene fra dette kunne vært interessante i denne sammenhengen. Her er det nemlig flere positive erfaringer fra både student- og lærerperspektiv.

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: