Hanne Røisings blogg

oktober 24, 2006

Bedre med kommersielle læringsplattformer enn ingenting?

Filed under: IKT og læring — by hanner @ 2:16 pm

I rapporten til Norgesuniversitet: Læringsteknologi i norsk høgre utdanning – en statusbeskrivelse og drøfting av behov for fellestiltak og erfaringsutveksling gjøres det opp følgende status: «Alle høyere utdaningsinstitusjoner i landet tilbyr idag minst ett LMS til sine studenter og faglige ansatte. De fleste institusjonenene i sektoren har valgt å satse på Fronter, mens et betydelig mindretall falt ned på It`s learning som studiestøttesystem. To institusjoner har valgt det amerikanske BlackBoard som sitt LMS» (s. 8). Et mindretall benytter egenutviklede læringsverkøty som PLUTO; KARK og Lingo (s. 11), mens en høgskole benytter den australskutviklede open source-plattformen Moodle (s.12).

Mange diskuterer om LMS-æraen i UH-sektoren går mot slutten.  Argumentene (som bl.a. er å finne i rapportene) kan bl.a. oppsummeres i følgende punkter:

  • Innføring av Feide (Felles Elektronisk IDEntitet – som vil sørge for at autentifisering, autorisering og forvaltning av brukernes identitet i UH-sektoren skjer uanvhengig av de verktøy som studentene benytter. Dette forenkler bruk av sammensatt, læringsteknologi (framfor «alt-i-ett-løsninger» som LMS)
  • Mange nye tjenester muliggjør studentaktivitet på en helt annen måte enn tidligere, slik som blogger, wikis, diskusjonforum og podcasts.
  • En ny generalsjon studenter vil ha erfaring med mange måter å bruke nettet på, der man ikke bare henter ned informasjon, men publiserer og forholder seg til et stort antall ulike tjenester for kommunikasjon og deling av ressurser.
  • «Livslang læring» innbærer lagring av  ePortfolies og utvikling av personlige portaler for studenter utenfor den arkitektur som LMS-ene inneæbrer. Nye former for eksamensavvikling og utvikling av spørsmålsbanker gjør også at vesentlige sider ved LMS-løsningen bortfaller.

Dette til tross:   Jeg tror at det utfra dagens status vil være slik at om man velger bort LMS-er i UH-sektoren vil disse neppe erstattes av sammensatte løsninger slik det her er nevnt. Jeg tror derimot at LMS -ene kan være et springbrett for mange (både studenter og ansatte) til å våge seg ut på videre og dypere vann (utenfor LMS-arkitekturen).  Dette er også dokumentert i rapporten fra Norgesuniversitetet (2005)  Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – der det står: «… innføring av LMS har ført til betydelig økning i bruk av IKT i undervisingssammenheng i høyere utdanning i Norge i de seneste årene» (s. 4).  Det støtter min påstand!

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: